Kulturarbetarlogik
På Svd:s ledarblogg finns en replik från Gerhard Hobersdorfer på Per Gudmundsons ledarartikel Ska Ingrid Swede också ha kulturstöd?. Vad är det egentligen Gerhard säger?
a)
Kulturstödstyrning → bra kultur
Kulturstödstyrning = Kulturproducenter och byråkrater
Kulturproducenter och byråkrater → bra kultur
b)
Marknadsstyrning → dålig kultur
Marknadsstyrning = Kulturproducenter och konsumenter
Kulturproducenter och konsumenter → dålig kultur
Från a och b följer att:
konsumenter är med och styr kulturutbudet → dålig kultur
Ytterligare ett exempel:
Marknad = dum
Marknad = producent och konsument
producent och/eller konsument = dum
Eftersom kulturarbetare per definition inte är dumma när det gäller kultur så är det konsumenterna som är dumma.
Konsument = dum
Det är så vi kulturkonsumenter betraktas av kulturarbetarna i Sverige, dumma! Vi förstår inte något, har ingen koll på vad som är bra och bör därför inte få vara med och bestämma vad som ska produceras. Inom kultursektorn ska det inte finnas någon koppling mellan tillgång och efterfrågan.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida